Seppe Nobels is de tovenaar met groenten aka een van de beste groentechefs van België. Hij leidt het restaurant Graanmarkt 13 in Antwerpen en won in 2015 zelfs de titel van beste Vlaamse groenterestaurant.
Graanmarkt 13 is niet zomaar een naam, het is ook het adres van het totaalconcept waar naast het restaurant ook nog een winkel, een galerieruimte en een luxe B&B te vinden is. Op het dak van het pand is een daktuin waar Seppe groenten en kruiden kweekt. Ook maakt hij zijn eigen honing. Helemaal back to basic dus. Ik was dan ook heel benieuwd naar het boek Vegetables that sparkle the conversation van Seppe.

Een boek van deze tijd

Het is een boek ‘van deze tijd’, daarmee bedoel ik dat het boek prima op z’n plek valt in de huidige maatschappij waar mensen bewust met hun voeding en de natuur omgaan. Dat er steeds meer mensen zich bekeren tot het vegetarisme of veganisme is een gevolg hiervan. Daarbij komt ook nog dat een plantaardig eetpatroon steeds meer de voorkeur krijgt van wetenschappers omdat het uit onderzoek toch gezonder blijkt te zijn. Gelukkig kan je nu prima vleesvervangers vinden in vergelijking met enkele decennia geleden. Dat is een grote vooruitgang buiten vroeger.

Maar hoe je lekker met groenten kunt koken en bijvoorbeeld een bloemkool op drie manieren kunt bereiden of culinair hoogstandje brengt met wortels is iets waar nog te weinig informatie over beschikbaar is. En dan komt zo’n boek als Vegetables that sparkle the conversation op het goede moment.

Vegetables that sparkle the conversation onder de loep

Het boek heeft een mooi harde kaft met een mooie papieren omslagfoto. Het boek start met enkele pagina’s inleiding over het ontstaan van het totaalconcept Graanmarkt 13, de rol die Seppe daar vervult als restaurantleider en hoe hij groentechef is geworden. Een eerlijk verhaal.
Daarna vind je 17 hoofdstukken terug waar groenten de hoofdrol spelen zoals biet, pompoen en champignon (oké, champignon komt er ook in voor, maar die wordt tegenwoordig gemakshalve soms bij de groenten gerekend).

Bij ieder hoofdstuk krijg je 68 recepten met een bepaalde groente. Interessant om te zien welke technieken je allemaal kunt toepassen. De ingrediëntenlijst is beknopt en zo ook de bereidingswijze. Alle poespas is verdwenen, dat zie je ook terug in de eenvoudige foodstyling van de receptfoto’s. Het plaatje klopt wel vind ik. Het enige wat mist is de bereidingstijd bij de recepten. Misschien is dit bewust gedaan omdat sommige recepten toch best wat tijd in beslag nemen en het misschien menig hobbykok afschrikt om eraan te beginnen.

Wat is mijn ervaring met de recepten uit het boek?

Ik heb enkele recepten uit het kookboek getest voor de recensie waaronder deze twee: gepofte pompoen met quinoa en koningsoesterzwam met daslookolie (de originele foto van de recepten uit het boek zie je hierboven).

Wat ik boeiend vond is dat ik nieuwe technieken leerde toepassen op groenten, waardoor je grenzen verlegt en meer anders durft te koken met deze producten. Wel moet je voor sommige recepten voldoende tijd incalculeren. Zo begon ik in een enthousiaste bui aan het recept van de gepofte pompoen met quinoa maar omdat er veel passieve tijd aan te pas komt (lees tien uur (!)) heb ik het pas de volgende dag kunnen proeven. Ik mis daarom dan ook de bereidingstijd bij de recepten.
Soms worden er ook niet-alledaagse ingrediënten gebruikt, maar met wat eigen creativiteit kan je ze vaak vervangen door een passend alternatief.
De gerechten die ik geprobeerd heb vond ik lekker en vol van smaak. Zelf ben ik dol op groenten en mis ik helemaal geen vlees of vis bij de gerechten, maar ik merk dat niet iedereen daarvoor te paaien is. Toch zijn er ook recepten waar vlees en vis aan zijn toegevoegd, maar groenten blijven wel de hoofdrol spelen.

Het boek is onder andere te koop bij Bol.com voor  € 34,99.