Recensie Belgisch bakboek

Antwerpse roggeverdommekes, Brugse kletskoppen en Aalterse ajuinentaart; zegt misschien niet iedereen iets. Het zijn allemaal lekkere streekspecialiteiten uit de Belgische bakkerswereld die ik met plezier iedere dag zou eten. Ik was dan ook verheugd met de komst van het ‘Belgisch bakboek’, waar een honderdtal van deze streekgerechten in zijn verzameld. Maar zijn de recepten goed? En hoe makkelijk zijn ze thuis klaar te maken? Ik nam het boek onder de loep.

Meesterbakker en auteur Stefan Elias

Recensie Belgisch bakboek

De auteur is meesterbakker Stefan Elias. Hij was de rechterhand van de befaamde Gentse bakker Jacques Bloch. Ik herinner me bakkerij Bloch in Gent nog goed tijdens mijn studententijd. Het was er altijd ‘boemvol’. Helaas gingen de deuren ervan in 2008 dicht. Maar Elias zit gelukkig niet stil en brengt na zijn Blochtrilogie over de bakgeheimen van bakker Bloch, nu dit nieuwe bakboek over authentieke Belgische koekjes, taartjes en broodjes op de markt.
Recensie Belgisch bakboek

Historische verhalen en anekdotes

In het boek staan niet alleen maar recepten maar ook historische verhalen en anekdotes over de lekkernijen. De kennis hiervoor werd geleverd door Greet Draye (Centrum Agrarische Geschiedenis Leuven), die overigens iedere zondagmorgen tussen 7 en 10 uur (je moet wel even je wekker zetten :)) in Bar du matin op Radio 1 live een historisch bakverhaal vertelt.

Het boek onder de loep

Inhoudspagina

Het boek start met een uitgebreide inhoudspagina met de verscheidene onderwerpen: van basisrecepten tot gouden bakregels en van dagelijks brood tot koekjes & snoep. Zoals je merkt wordt er dus veel in behandeld. Zelf zou ik de onderwerpen Basiskennis, Basisbenodigdheden en Soorten gebak die achterin het boek staan vooraan plaatsen, bij de Basisrecepten. Maar goed, dat zijn misschien persoonlijke voorkeuren natuurlijk.
In de inleiding word je acht pagina’s lang meegenomen door de geschiedenis van het bakambacht. De tekst is vlot geschreven waardoor het aangenaam leest. Doorheen het boek staan er nog leuke en interessante verhalen en anekdotes. Leuk om te weten waar de soms grappige namen vandaan komen. Neem als voorbeeld de Antwerpse roggeverdommekes:

“Omdat roggebrood in de middeleeuwen aan de gevangenen werd gegeven, zei men al gauw dat het brood was voor de verdoemden. Vandaar roggeverdoemekes of roggeverdommekes.”

Recensie Belgisch bakboekBij de recepten staat een duidelijke ingrediëntenlijst met daarbij ook de bakbenodigdheden. De bereidingswijze is duidelijk omschreven, met soms een verwijzing naar een gouden bakregel uit het boek. De auteurs hebben echt hun best gedaan om de bereidingen en recepten zo te beschrijven dat zelfs bakleken het thuis makkelijk klaar kunnen maken. Toch zijn sommige handelingen moeilijk in woorden te beschrijven, denk ik. Zelf heb ik nog wat korte opleidingen gevolgd bij een meesterbakker, dus ik weet hoe je bijvoorbeeld brood goed op moet bollen. Maar het lijkt me niet evident om deze handigheid te leren via geschreven tekst. Maar goed, dan bestaat er nog altijd zoiets als YouTube of een workshop volgen bij Elias, toch? :) Het blijft een bakboek natuurlijk.
Bij ieder recept staat een mooie foto, waardoor je al meteen al zin krijgt om aan de slag te gaan. Naast foto’s van de recepten staan er ook nog prachtige sfeerfoto’s in. Het boek ademt authenticiteit uit. Knap gedaan!
Recensie Belgisch bakboek

Getest: klaaskoeken uit Belgisch bakboek

Klaaskoeken van Belgisch bakboek

Om de recepten uit het boek te testen heb ik vanuit dit boek klaaskoeken gemaakt. Ik heb hierbij niet zomaar het boek opengeslagen, maar bewust voor dit recept gekozen. Waarom? Omdat klaaskoeken een van mijn favoriete koeken (of is het toch eerder brood?) is uit de Belgische bakwereld. Als het aan mij lag waren ze niet enkel rond Sinterklaas bij de bakker te vinden, maar het hele jaar door :). Toen ik aan het recept begon fronste ik bij de hoeveelheid verse gist die op de ingrediëntenlijst stond. Ik dacht dat het niet correct was (zoals wel eens voorkomt in bak -en kookboeken), maar niets bleek minder waar. Het recept was gewoon perfect. Bekijk hier het recept stap voor stap en oordeel zelf!

Het boek is voor een schappelijke prijs van € 35 te koop bij onder andere Bol.com:

Sarah South & Pepper