De Israëlisch-Britse kok en auteur Yotam Ottolenghi begon jaren geleden zijn carrère in de patisserie. Hij ging terug naar zijn roots en bracht samen met chef Helen Goh die al jaren deel uitmaakt van zijn team het boek Sweet uit. Een boek vol zoete calorieën en bijzondere smaakcombinaties zoals we van Ottolenghi gewoon zijn.De auteurs wilden het boek eerst ‘suiker’ noemen omdat het de lading dekt wat betreft de 120 zoete recepten die erin staan. Dit omdat ze duidelijk en eerlijk willen zijn over wat je krijgt. Geen ‘verborgen’ suikers dus.

Extra bakinformatie

De hoofdstukken in het boek gaan over koekjes en biscuits, minicakes, cakes en taarten, kwarktaarten, platte taarten in een deegbodem, nagerechten en zoete snoeperijen. Bij ieder hoofdstuk wordt er meer informatie gegeven over het onderwerp en ook het keukengerei. Handige informatie waar je veel tips & tricks uithaalt. Dat is een mooie toevoeging in het boek.Kookboek Ottolenghi

Recepten

Meringues zijn al jaren Yotams handelsmerk in zijn delicatessenzaken, maar de chef heeft veel meer in zijn mars en dat bewijst hij in het boek. Koekjes, bischuits, cakes en taarten, ze passeren allemaal de revue. Niet zomaar weer een herkauwde versie van een recept, maar originele recepten. Bekijk hier het recept voor appel- en olijfoliecake met ahornsiroop icing dat ik uitprobeerde voor de recensie.Gebak

Bij de recepten staan anekdotes en aanvullende informatie over hoe het klaargemaakt wordt. Ieder recept heeft ook een foodfoto en dat is niet onbelangrijk. Ik merk vaak dat mensen recepten zonder foto vaak niet klaarmaken. Beeld zegt duidelijk meer dan woorden. De foto’s zijn mooi, maar ogen een beetje ‘flets’.
De ingrediënten die je nodig hebt voor de recepten zijn bijna overal verkrijgbaar. Wel heb je soms een heleboel ingrediënten nodig om het te maken. Dat kan soms vaak hobbykoks ontmoedigen om eraan te beginnen. Toch is het de moeite vaak waard als je het resultaat proeft.
De bereidingswijze is helder geschreven en niet onbelangrijk de recepten kloppen. Fijn, want dat maakt dat je gewoon met plezier aan de bak kunt.

Het boek is te koop bij onder andere Bol.com voor € 29,95.